نویسنده: یاس کبود جمعه 85/11/13 ساعت 11:25 عصر
آیه های زندگی
گذرگاه خطرناک (صراط) پیش روست
فجر: 14
حقا که پروردگار تو در کمینگاه است
بدانید که باید از صراط عبور کنید -- گذرگاهی که عبور کردن از آن خطرناک است، با لغزشهای مهلک و پرتگاههای وحشتزا و ترسهای پیاپی
بنا بر آنچه در آیات قرآن تصریح شده است، همهِ مردم بیاستثنا وارد جهنم میشوند؛ اما تقواپیشگان از آن نجات پیدا میکنند. بر اساس روایات، منظور از ورود به جهنم مشاهدهِ آن و عبور از روی آن است به واسطهِ پل صراط؛ و صراط پلی است که بر روی جهنم کشیده شده و از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است. از امام صادق نیز روایت است که مرصاد پلی است بر طریقی که از روی جهنم میگذرد؛ و کسی که حق مظلومی بر گردنش باشد از آن جا نخواهد گذشت.
البته آیهِ مورد بحث منحصر به قیامت و پل معروفِ صراط نیست؛ زیرا خداوند در همین دنیا نیز همواره در کمین انسان و مراقب اوست
التماس دعا انشالله فرج مولا
نویسنده: یاس کبود دوشنبه 85/10/18 ساعت 9:57 عصر
آیه های زندگی
میزان دقیق (ترازوی سنجش) را قرار میدهند
انبیاء: 47
و ما در روز قیامت سنجشها و ترازوهای عادلانه مینهیم. پس به هیچ کس هیچ ستمی نمیشود و از استحقاقش کاسته نمیگردد؛ و اگر عمل مکلف در خُردی به وزن دانهِ خردلی هم باشد آن را به حساب میآوریم؛ و همین کافی است که ما حسابگریم
در آیات 8 و 9 سورهِ اعراف نیز، به این مهم اشاره شده است
مسلّم این است که در روز رستاخیز، اعمال انسان با وسیلهِ خاصی، که به تعبیر قرآن ترازوست، سنجیده میشود؛ اما مقیاس و ملاک و معیار سنجش در قیامت انبیا و امامان و صالحان از مؤمناناند؛ و بنا بر روایات متعدد، معیار سنجش اعمال هر امتی پیامبر و صالحان آن امتاند؛ و معیار سنجش اعمال مسلمین پیامبر اکرم9 و امیرالمؤمنین، علی و اولاد طاهرین ایشان، علیهمالسلام، اند؛ به این معنا که نماز علی را در یک کفهِ ترازو میگذارند و نماز ما را در کفهِ دیگر و با آن میسنجند، انفاق علی را در یک کفه میگذارند و انفاق ما را در کفهِ دیگر و... به تعبیر قرآن، فَاَمّامَن ثَقُلَت مَوازینُهُ فَهُوَ فی عیشَه`ٍ راضِیَه`ٍ وَ اَمّا مَن خَفت مَوازینُهُ فَاءمُهُ هاوِیَه`ٌ. هر کس عملش نسبت به معیار سنگین باشد زندگی راضیکنندهای خواهد داشت و اگر سبک باشد، جایگاهش آتش خواهد بود.
پروردگارا به ما توفیق ده تا در مسیر و راهی گام بگذاریم که مولایمان امام علی (ع) گام نهاد .